Be My Friend :)

03 December 2014

#83: Trip to Medan, Indonesia

Salam... :)

Sebab hari ni boring xde benda nak buat atau fikir, jom la cerita pasal trip to Medan...hehe..semacam jer kan? x best ke pegi Medan? jom la cerita...

Aku pergi Medan hari Rabu lepas (25/11) sampailah hari Sabtu (29/11). 4 hari jer kat sana, 2 hari jer jalan kat bandar (Bandara) Medan sebab 1 hari kira hari pergi & 1 lagi hari balik. Ini family trip yang disertai oleh 2 group. Group aku terbang dari Penang terdiri daripada aku, Nasrin, Mak aku & adik aku perempuan aku Nureel. Satu lagi group terbang dari KL terdiri daripada adik aku Di, husband dia (An), 2 orang anak dia (Min & Yaya) & adik ipar Di (Ani). So semua sekali 9 orang.

Rabu tu flight from Penang berlepas seperti dalam jadual iaitu pkl 6.30 ptg dan selamat sampai di Kualanamu International Airport, Medan pukul 6.20 ptg (waktu Medan). Patutnya flight group Di dari KL berlepas pukul 5.30 ptg dan mereka perlu menunggu kami di airport sebelum ke hotel tapi flight diorang delay 2 kali sehingga akhirnya berlepas pada jam 8.00 mlm. Flight diorang tiba pada pukul 8.10 mlm waktu Medan tapi dek kerana tidak mengisi borang ketibaan di dalam flight, diorang terpaksa mengisinya sebelum ke kaunter Imigresen Medan dan akhirnya keluar ke arrival hall pada jam 9.00 mlm. Kami yang menunggu ni dah cramp kaki dibuatnya!

Dari airport, kami menaiki free shuttle yang disediakan oleh pihak hotel iaitu Hotel Soechi International. Aku booking dan bayar harga bilik melalui Booking.com. Perjalanan dari airport ke hotel memakan masa hampir 1 jam. Menurut supir (driver), kalau jalan jammed (macet), perjalanan mungkin memakan masa sehingga 2 jam. Mujur malam tu jalan tak jammed walau banyak kenderaan di jalan raya.

Sampai di hotel dah 10.00 malam... kami kepenatan dan urusan di kaunter check in lebih menambahkan penat yang sedia ada. Kami book 3 bilik untuk 6 orang dewasa & 3 orang kanak2 dan bayaran telah dibuat secara online. Tapi kat sana, rupanya masih perlu membayar Rp800,000 untuk deposit bilik & Rp200,000 untuk airport shuttle untuk 2 orang kanak2 yang melebihi umur 5 tahun dan telah dikira sebagai dewasa (Nasrin 11 tahun, Min 7 tahun). Hanya Yaya sahaja dikira sebagai kanak2 sebab dia umur 4 tahun. Dan polisi hotel, 1 bilik standard = 2 penginap dewasa sahaja. Maknanya 3 bilik = 6 penginap dewasa sahaja. Memang group kami 6 orang dewasa tapi oleh kerana Nasrin + Min telah dikira sebagai dewasa juga, maknanya dah terlebih 2 orang 'dewasa' untuk 3 bilik maka, free shuttle tidak dikira untuk 2 orang 'dewasa' yang terlebih itu tadi. Itu yang kena charge Rp200,000 iaitu Rp100,000 seorang untuk sehala. Untuk balik, kena bayar lagi Rp200,000!

Masuk bilik pun belum, dah kena bayar Rp1 juta. Pastu lagi satu yang menyakitkan hati ialah perangai supir aka driver shuttle hotel tu sendiri. Sebenarnya dari airport lagi dia dah bising2 kat aku untuk tambah 2 extra bed untuk 2 orang kanak2 dewasa tu. Katanya, aku memang WAJIB kena tambah extra bed sebab 2 orang budak tu dikira sebagai dewasa. Tak boleh tak tambah katanya. Aku diam jer sampai ke hotel. 

Kat kaunter, dia bising2 lagi kat aku. Sudahnya aku tanya kat petugas kaunter tu, kalau aku taknak tambah extra bed tak boleh ke? Sbb anak2 Di walaupun 2 orang, kecik2 kurus kering jer diorang tu. So boleh jer share katil dengan parent diorang kan? Anak aku pun boleh share katil dengan aku sebab aku ambil 2 katil super single untuk semua tiga2 bilik. So it won't be a problem kalau share katil pun. Petugas kaunter tu cakap, boleh jer kalau xmo tambah extra bed. Cuma diorang bagi cadangan untuk bagi keselesaan kat aku. Kalau xmo, xyah tambah dah. Hah! boleh pun...xde la WAJIB pun! So aku cakap, aku takmo tambah dah apa2 sebab extra bed = extra charge. Diorang cakap OK! dan settle la bab tu kat kaunter. Tapi rupanya belum settle kat supir aka driver tu tadi. Dia cakap apa ntah kat petugas kaunter tu dengan muka x puas hati. Masih nak paksa aku ambil extra bed kaedahnya. Lantaklah..aku ajak mak & adik2 aku naik ke bilik. Itupun 2 bilik jer dah ready. Lagi 1 bilik dapat lepas setengah jam kemudian.

Bilik hotel besar & selesa. Ada 2 katil super single. So xde problem nak share tidur dengan Nasrin pun. Mak aku stay dengan aku, Di sefamily 1 bilik, Nureel + Ani 1 bilik. Semua dapat bilik di tingkat berbeza, Di di tingkat 9, aku kat tingkat 10 & Nureel kat tingkat 11. Hotel besar tapi aku x suka lif hotel ni. Nak pegi bilik, kena slot kad bilik kat dalam lif tu dan lif tu akan berhenti kat tingkat berapa bilik kita jer. Means, macam aku yang biliknya kat tingkat 10, aku cuma boleh pergi tingkat 10 dan turun lobi jer. Kalau nak pergi ke bilik adik2 aku kat tingkat 9 atau tingkat 11, aku kenalah naik atau turun tangga dari tingkat 10. Gila kan? Dahlah tangga dia menakutkan. Huh! hari pertama pun dah buat aku rasa macam nak balik Malaysia balik...huhu... 

...bersambung  

p/s: gambar hotel aku x amik...xde hati..

No comments: