Be My Friend :)

15 October 2014

#78: 20 Perkara Tentang Saya

Salam... :)

Lama x update ek? xde benda nak cerita..haha..macam yang aku selalu cakap la...kalau x pergi trip..memang xde cerita nak cerita. Hari2 pun sama jer aktiviti. Kang aku asyik tunjuk aku masak apa, korang boring pulak. Macam la aku sorang jer hari2 masak kan?...hahaha..tapi actually try masak resepi2 baru adalah satu benda yang aku suka buat sekarang ni. Search jer kat internet nak try buat apa. InsyaAllah ada beratus2 resepi yang boleh dicuba. Kadang2 ada jugak yang tak jadi. Tambah2 lagi kalau try buat kek. Ada yang jadi tapi kurang sedap, ada yang tak naik dengan elok, ada yang merekah pulak time bakar. Macam-macam la. Tapi xdelah aku putus asa...try lagi dan lagi sampai jadi seperti yang diharapkan...gitu..

Oleh kerana xde benda nak cerita, jom cerita 20 perkara tentang aku. Xde sapa pun la tag aku atau soh aku buat pun...haha...saja la..tengok kat blog orang, ramai jer buat kan?..idea juga tu. At least ada benda la nak update blog...hahaha..

1.  Aku, anak sulung dari 8 orang adik beradik. Ada 4 orang adik perempuan, 3 orang adik lelaki, 3 orang adik ipar (lelaki) & 4 orang anak saudara + 2 lagi anak saudara coming soon. Meriah kan? hahaha..tapi anak aku sorang jer :P

2.  Masa kecik2 dulu, aku sorang kakak yang garang tapi sensitif. Kat depan adik2 nampak macam tough jer tapi kat depan mak, mengadu pasal adik2 sambil meleleh2 air mata...sampai mak cakap "Along, Along kan kakak, lempang jer adik2 kalau melawan atau degil..yang Along pulak yang menangis kenapa?"..haha..(p/s: to adik2, dulu tu Along lempang sebab mak yang suruh! sapa soh kome degil!) :P

3.  Menjadi sumber rujukan kat adik2. Kalau diorang nak sesuatu atau takut nak bagitau mak atau abah, diorang akan tanya aku dulu. Kalau aku kata ok, barulah diorang berani nak bagitau mak. Ataupun mak yang akan tanya pendapat aku dulu tentang apa2 perkara. Selalunya aku akan support mak 200%.. :)

4.  Mak tak boleh nak rahsia apa2 dari aku walaupun adik2 dah warning jangan bagitau aku tentang sesuatu. Begitulah sebaliknya. Mesti tercerita jugak...hahah...Maknanya, kalau mak tau, aku pun tau...kalau aku tau, mak pun akan tau jugak...hahaha..kawan baik mak la katakan... :P

5.  Aku seorang yang kuat semangat dan berani walaupun hati tisu..hehe..jadi xde hal kalau kena travel atau duduk jauh dari keluarga. Aku ni orang Perak (Sungai Siput), lepas spm dulu, aku sambung belajar kat Port Dickson 2 tahun sambil praktikal 6 bulan di KL, pastu kerja kat Sungai Petani 7 bulan dan kemudian transfer ke JB 3 bulan, pastu kerja kat Penang pulak dari tahun 1999 sampai sekarang. Dalam masa tu aku travel dengan bas every weekend from Penang to KL/Shah Alam masa sambung degree secara pjj start tahun 2006 sampai 2011 (4 1/2 tahun) hari tu.
 
6.  Aku jenis yang tak suka menunggu lama2. Means, kalau berjanji ngan aku, mesti on time. Kalau terlambat pun mesti x boleh lebih dari 10 minit. Terutamanya kalau janji nak pergi lunch sama2. Time lapar memang boleh buat aku berubah jadi raksasa gorgon kalau terpaksa menunggu lama2...haha..lagipun aku jenis yang xde hal la setakat nak keluar sorang2 pun. Ni kalau tunggu orang la yer..kalau tunggu bas atau flight, kena redho la walau kena tunggu berjam2...haha..

7.  Aku memang jenis yang ingat pada janji. Kalau dah janji dengan aku tentang sesuatu, mesti tunaikan. Kalau rasa x boleh nak tunaikan, jangan janji pada aku apa2. Kang aku ungkit sampai dapat...haha..

8.  Kalau aku marah, aku akan jadi sangat pendiam. Memang x cakap apa2 selagi x cool down. Sebab kalau paksa2 aku cakap jugak time marah, kang keluar ayat2 yang bakal sakitkan hati orang sampai ke tulang hitam...amboi...haha..

9.  Satu lagi peel aku kalau sedang marah, aku akan dengar lagu kuat2 dengan pakai headphone sambil buat kerja. Itu salah satu cara aku cool down selain dari tido...pujuk2 time tu x jalan...hehe.. 

10.  Kalau aku masak, mesti aku akan tanya "sedap x?" kat Mr. Hubby & anak aku Nasrin. Selagi x cakap sedap, aku akan tanya...haha..sebab apa? sebab kalau dengar komen sedap tu, aku rasa hilang rasa penat memasak tu..hahah..

11.  Aku suka travel sendiri (backpacking) dan negara yang paling aku suka setakat ini ialah Korea. Dah 3 kali berpeluang ke Korea iaitu 2 kali ke Seoul (musim sejuk & musim luruh) & sekali ke Busan (musim bunga). Selain tu, aku dah ke Tokyo dan Bandung. Itu antara tempat yang aku pergi sendiri tanpa pakej atau tour guide. Tempat lain macam Singapore, Hadyai & trip dalam negara adalah trip ofis. Next time masih nak pergi Korea lagi...tapi berangan nak bawak family pulak... :)

12.  Aku kalau travel memang lengkap dengan detail planning. Aku akan study & plan aktiviti aku kat sana. Contohnya, nak pergi mana, cara nak pergi & berapa tiket masuk. Detail planning aku akan termasuk checklist senarai barang-barang yang perlu dibawa termasuklah maps, guide books, phrase books dan ubat2. Aku tak nak dah sampai tempat orang baru menggelabah cari barang keperluan atau baru nak tanya orang macam mana nak pergi sesuatu tempat. Kang disebabkan language barriers, tension aku kat tempat orang...haha..

13.  Aku kalau berkawan ni, memang setia. Tapi once orang tu start tipu aku atau buat aku sakit hati, aku akan jadi tawar hati. Tapi aku bukan jenis yang serang2 orang walaupun orang tu dah sakitkan hati aku. Aku akan diam & kurang aktiviti dengan dia. Tambah2 kalau orang tu kawan baik aku. Cepat jer aku tau ko tipu aku. Sebab apa? sebab bila lama berkawan, kita boleh tau body language orang tu. So bila dia tipu, body language dia akan bagitau yang dia sedang menipu kita.

14.  Jenis susah nak simpan duit @ boros la kan..haha..tapi kalau tetapkan sasaran, boleh pulak! contohnya, nak pergi backpacking...pandai pulak menabung!...hahaha..

15.  Jenis yang senang kena sakit perut. Contohnya, masa trip pergi Bandung. 2 kali aku pergi Bandung, dua2 kali la jugak kena cirit birit & perut berangin macam ada ribut petir dalam perut. Padahal orang lain yang pergi trip yang sama dengan aku & makan benda yang sama dengan aku, x kena pun. Sensitif sangat perut aku nih... :P

16.   Seorang pendengar yang baik. Means, kalau orang mengadu dengan aku atau cerita apa2 dengan aku, aku akan menjadi seorang pendengar yang baik kepada dia. Boleh bagi nasihat dan memahami apa yang sedang orang itu alami. Tapi kalau orang tu memang buat benda yang tak betul & aku dah tegur berulang2 kali, aku dah x boleh lagi dengar cerita dia dan aku xkan tanya apa2 lagi dah. Sebab? dia sendiri yang cari pasal...so sendiri tanggung la...kita bukan budak2 kecik lagi yang  x tau benda tu betul atau salah...kan?

17.  Seorang yang simple kalau nak keluar. Tshirt & jeans pun dah ok. Boh beg duit kecik & hp dalam poket seluar jeans jer. X payah nak berhandbag bagai. Kecuali kalau pergi kenduri atau travel jauh.

18.  Warna yang paling aku suka ialah warna merah. Memang alergik. Tengok benda apa pun, yang warna merah mesti nampak extra cantik...haha..kira warna merah no. 1 la, no. 2, pink & no. 3 ialah biru.

19.  Kalau tak silap, tahun ni dah masuk 14 tahun aku guna no. hp yang sama. Hp jer yang berubah beberapa kali tapi nombor masih yang sama. Sayang aku pada DIGI nih...haha..

20.  Last but not least, kalau novel omputeh, aku suka baca tulisan Nora Roberts, Katie Fforde & Mariah Steward. Kalau novel melayu, aku suka tulisan Hlovate (semua buku dia aku dah beli :P)..

Sekian & diakhiri dengan gambar makanan.. :P 

 Last week ada potluck kat pejabat. So aku buat spaghetti olio. Yang bekas kecik tu bekal Nasrin ke sekolah.

 Ni time malas masak. So makan maggi kari jer. Tapi upgrade la sket kan?..hehe..

 Bila lama x buat kek, mulalah teringin nak makan kek. So aku buat kek kurma coklat..yumms.. :)

Ni resepi by Chef Wan. Aku ikut dalam buku 400 resepi Chef Wan. Namanya Gerang Asam ikan tenggiri (masakan orang Melaka peranakan). Lebih kurang rasa macam asam pedas la...cuma lebih strong keasamannya tu...hehe..
  

No comments: