Be My Friend :)

20 April 2011

motorsikal


motor + basikal = motorsikal

setiap hari dalam perjalanan pergi balik kerja naik motorsikal ni, aku selalu berdoa minta dijauhkan sebarang kemalangan atau kecelakaan dan dihindarkan dari sebarang malapetaka atau bala bencana.. sebab yerlah..hari2 melalui jalan yang sama.dari satu highway ke highway yang lain...dah motor pun kecik..skuter jer pun..sepanjang perjalanan tu baca macam2.. lebih kurang sejam la atas motor sementara nak sampai pejabat..pastu sejam pulak nak sampai ke rumah. selalu jugaklah aku cakap ngan motor tu.. pujuk dia.. 'sayang, jangan buat hal tau..kita nak pergi kerja nih'..gitu..tapi xdelah sapa perasan pun masa aku cakap ngan motor..hehehe..kang x pasal2 orang kata aku sewel.. :P..

bukan apa, sebenarnya sejak dua menjak ni motor tu macam buat hal pulak.. tetiba jer xleh nak start...mulalah nak marah kan? terutamanya masa pepagi nak pergi kerja tu..tetiba xleh nak start pakai starter..kena la aku start manual.. macam minggu lepas, dahlah pagi tu hujan lebat.. sampai kat jeti pun lambatlah sebab berhenti dulu pakai baju hujan, pastu sampai di jeti, kat bahagian motor tu, beratur punyalah panjang...mak aihh...dah tau dah.. ni mesti feri ke 4 baru boleh masuk nih..tapi redho ajelah... masa tu motor x buat hal lagi.. tapi lepas aku matikan enjin motor sebab feri belum sampai2 lagi, and then bila feri dah sampai dan nak bergerak ke depan, motor dah xleh start pulak.. alamak! haru nih..camana? orang dahlah berebut2 nak masuk feri nih.. aku pulak x boleh nak start motor..kenalah aku tolak ngan kaki jer pelan2...nak turun tolak motor x boleh pulak sebab crowded sangat so xde space untuk turun dari motor.. masa tu sampai terlepas 3 feri la sebab kelambatan aku tuh.. last2 sekali, dah clear sket, aku turun dari motor, tongkat 2, terus start manual. 3-4 kali percubaan, akhirnya berjaya gak enjin hidup.. sebab motor skuter ni, kena tongkat 2 baru boleh start manual tu.. adooii.. dahlah pakai baju kurung.. malunya...masa start motor tu aku x tengok orang dah...selamba jer muka macam xde benda.. tapi dalam hati nih..fuhhh...tuhan ajelah yang tahu...selamatlah sampai masuk feri. nak sampai seberang sana, lagi sekali kena start manual..balik tu pun sama.. adoii..

esoknya terus pegi bengkel motor..tukar bateri.. kata kedai tu, maybe sebab bateri weak..so xperlah tukar..lepas tu prestasi oklah..elok selang 2 hari, jadi pulakkkk...x boleh nak start pulak.. kali ni, aku x tunggu lama dah, x boleh start jer terus start manual..sambil start sambil manten muka selamba..cool..hehehe... kesimpulannya kena pegi bengkel lagilah bila dapat gaji nanti.. tengok apa lagi nak kena tukar.. pasrah..

pagi tadi pulak on day way nak pergi kerja, nampak kemalangan pulak berhampiran dengan tol sungai dua.. alamak.. dari jauh lagi aku dah berdebar2.. sebab aku takut sebenarnya tengok kemalangan..rupanya lori terbabas ke bahu jalan sampai semua tayar dia ke atas..driver dia aku x nampak pulak..x tau camana.. harapnya ok la dia. sepanjang lebih 6 tahun bawak motor ni, ada la 4-5 kali aku terpaksa melalui jalan yang ada kemalangan ni.. dan yang paling aku xleh lupa is kemalangan yang melibatkan budak sekolah yang kena langgar masa melintas jalan kat betul2 depan mc donald seberang jaya..kesian sangat..sudahnya dari tempat kemalangan sampai ke pejabat aku menangis atas motor.. :(

ehh.. dah terbabas pulak citer aku nih..sebenarnya nak citer pasal motor aku yang buat perangai jer.. heheh.. :) jumpa lagi..

picture credit to yahoo.search

No comments: