Be My Friend :)

13 March 2011

japan

apa yang jadi kat jepun baru2 ini amat menakutkan dan secara x langsung menginsafkan kita bahawa betapa maju pun sesebuah negara tu, betapa canggih pun ciptaan manusia tu, tetap x mampu nak menandingi kekuasaan Yang Maha Pencipta kan?...bila tengok gambar2 dalam internet, macam gambar kat bawah ni, kita tengok... in the blink of the eyes..everything was gone..dah jadi macam padang jarak padang terkukur...sangat sedih..apatah lagi sekarang ni, kat kawasan yang terjejas sedang menghadapi krisis makanan, tempat tinggal, bekalan air bersih, elektrik dan yang terbaru risiko terdedah pada radiasi dari stesyen nuklear mereka yang musnah sama sekali..nak pulak sekarang jepun masih mengalami musim sejuk.. kesiannya..

aku pun ada sorang kawan di jepun.. alhamdulillah..katanya di kawasan tempat tinggal dia x terjejas sebab dia kat jepun selatan.. dan yang kena tu kat jepun utara..cuma dia tetap rasa gegaran2 akibat dari gempa bumi tu tapi xlah kuat sampai merosakan kediaman atau harta benda. tetiba aku teringat juga kat Aizdean, orang malaysia yang jadi penyanyi kat jepun tu.. entah macam manalah dia agaknya...harapnya dia selamatlah..macam kat malaysia dulu pun dah pernah jadi a few years ago.. masa tu kat penang, terutama kat kawasan batu feringghi yang paling banyak terjejas..ramai yang tengah berkelah menjadi mangsa bencana alam ni.. apa yang aku nak cakap kat sini is.. ambil ikhtibar dari kejadian bencana alam ini.. jalanilah hidup dengan lebih bermakna, sayangi dan hargai orang2 yang penting dalam hidup kita dan jangan lupa pada Allah.. sebab kita x tahu apa yang akan jadi di masa hadapan.. cuma kita boleh berusaha sambil berdoa agar kita sentiasa berada di bawah lindung Yang Maha Kuasa...and for Japan.. we pray for you.. be strong..

A swath of destruction caused by a tsunami is pictured in northern Japan after the magnitude 8.9 earthquake and tsunami struck the area of Minamisanriku,Miyagi Prefecture March 13, 2011. Strong aftershocks continued to shake Japan's main island as the desperate search pressed on for survivors from Friday's massive earthquake and tsunami. State broadcaster NHK said more than 10,000 people may have been killed as the wall of water hit, reducing whole towns to rubble. REUTERS/Kyodo (JAPAN - Tags: DISASTER ENVIRONMENT).

No comments: